شب عکاسی در تصویر سال با نمایش یک فیلم مستند از یک عکاس خبری و معرفی هشت کتاب عکاسی برگزار شد.
به گزارش دبیرخانه تصویر سال، عصر جمعه چهارم اسفند جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، عکاسان خبری، ورزشی و مطبوعاتی در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران گرد هم جمع شدند تا به تماشای فیلم مستند «آقای صیاد را ول کنید» نشسته و در آیین معرفی کتابهای عکس از عکاسان شاخص ایران شرکت کنند.
پیش از نمایش فیلم، سیفاله صمدیان با ارایه گزارشی اجمالی از روند برگزاری بیستمین تصویر سال، دربارهی آثار بخش مرور بیست سال توضیح داد که آنچه روی دیوار گالریهاست، الزاما بهترینهای بیست سال گذشته نیست، بلکه منتخبی از آثار چاپ شدهی در دسترس بوده که طی این سالها در آرشیو تصویر سال نگهداری شدند. بعد از عوامل فیلم خواست روی سن بیایند و از ایشان قدرشناسی کرد. محمد صیاد، عکاسی که موضوع فیلم در باره او بود، مریم ملک مختار، کارگردان فیلم، سهند صمدیان – تدوینگر و محمدرضا دلپاک، طراح صدای فیلم.
پس از آن، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، رونمایی و معرفی هشت کتاب عکاسی را با کتاب آلفرد یعقوبزاده شروع کرد تا به تعبیر خودش غریبنوازی کرده باشد. پیش از تماس با پاریس مقدمهای که برای کتاب او نوشته بود را با عنوان آلفرد؛ زاده ایران، فرزند جهان خواند.
او از مهمترین ویژگیهای آلفرد، دور بودن از ویروس «حسادت و رقابت به هر قیمت»، دانست که رایجترین خصلتی است که در جهان رقابتی فتوژورنالیسم و رسانههای اکثرا تحت کنترل به وضوح دیده میشود و اضافه کرد: آلفرد در کنار مهر بیمثالش به انسان معاصر، سر نترس و شجاعت غریبی هم دارد. در سفری با خبرنگاران ایرانی و خارجی به مرز ایران و عراق در جریان جنگ هشت ساله، با چشم خودم دیدم که بعد از اصابت خمپارهای در نزدیکترین فاصله با ما، آلفرد تنها کسی بود که ایستاده عکاسی میکرد. یادم نمیرود تیتر گزارش تصویری آلفرد از درگیریهای چچن در سال 2011 که منجر به مصدومیت بسیار شدید او شد را که در ویژه نامه عکاسی مجله تصویر چاپ شد این بود: «در خیابانها فقط سگها بودند و عکاسها»
بعد آلفرد روی خط آمد و قدرشناسانه با حاضران صحبت کرد و به چند پرسش صمدیان درباره تنوع پروژههای عکاسیاش در جهان و حضور مستمرش در فلسطین در جریان انتفاضه اول و دوم پاسخ داد.
پیمان درگاهی، مدیر نشر بایگانی – ناشر کتاب – هم یادداشت محمود کلاری، عکاس و مدیر فیلمبرداری باسابقه را خواند و به مسیر آمادهسازی یک سال و نیمهی کتاب و همراهی و همدلی سخاوتمندانه آلفرد در رفت و برگشتهای متنی و تصویری کتاب اشاره و تاکید کرد یعقوب زاده از راه دور – فرانسه- نوعی همدل و همراهی میکرد که بسیاری از کسانی که در ایران هستند به سختی انجام میدهند؛ مخصوصا با ناشران جوانی مثل من!
دومین کتاب، اثر «ساسان مویدی» بود؛ که بهخاطر همزمانی برنامه با افتتاحیه نمایشگاه عکس اش در گالری دنا در جلسه حضور نداشت و کلیپی از کتاب و تصاویر تحسین بر انگیز او پخش شد.
کتاب بعدی عکسهای «مهرداد دفتری» از چهره هنرمندان معاصر ایران با عنوان "چشم درون" بود. کتابی که هنوز به بازار عرضه نشده و در مرحلهی صحافی است. احمد شاملو، محمدرضا شجریان، مرتضی ممیز، بهمن جلالی، اکبر عالمی و … از جمله هنرمندانی بودند که دفتری در مجموعه عکس «چشم درون» ماندگار کرده بود. او خبر داد مستندی را که با همین عنوان به موضوع عکاسی از پرتره هنرمندان معاصر ایران پرداخته و ساخته شده را با اسکن کیو آر کد پشت کتاب آمده، در دسترس علاقمندان قرار میگیرد.
کتاب بعدی، مختص آثار عکاسی جنگ «بهرام محمدیفرد» بود. او از نخستین عکاسانی بود که به جبهه رفت و حضور موثری در منطقه داشت.
سخنران بعدی «محمدحسین حیدری» عکاس و رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بود که پس از پخش کلیپ مربوط به کتاب آثار ماندگار زنده یاد کاظم اخوان بروی صحنه آمد.
حیدری در ابتدای سخنانش گفت: انجمن از سال ۱۳۸۰ علاوه بر گرد آوری و ساماندهی، حفظ و نگهداری نگاتیوهای آثار عکاسی مربوط به انقلاب و جنگ، به انتشار کتابهای عکس پرداخته که نخستین کتابش احمد علیزاده نوحی بوده است.
دورهی کتابهای «عکاسان جنگ»، دربرگیرندهی آثاریست که به موضوع جنگ عراق علیه ایران و جنگهای معاصر است که نگاه، سبک شخصی، اطلاعات صحیح عکسها و شناخت عکاس های جنگ است. نه کتاب با همین عنوان عکاسان جنگ منتشر شده است. ساسان مویدی، سعید صادقی، اباصلت بیات، مریم کاظم زاده، محمدحسین حیدری، علی فریدونی، بهرام محمدی فر و کاظم اخوان از جمله این کتابهاست.
حیدری، از کاظم اخوان و ارتباطش با شهید چمران گفت و اینکه به واسطه برادرش به گروه جنگهای نامنظم پیوسته و چمران به او عکاسی یاد داده است و اینکه اخوان طی دوسال در جنگ بزرگ شده و سیفاله صمدیان او را کشف کرده و به خبرگزاری ایرنا برده است؛ از تفاوت عکسهای او به خاطر شجاعتی که داشته و در خط مقدم میمانده با سایر عکاسان خبری جنگ هم گفت.
حیدری درباره مویدی هم گفت از میان نسل ما بیشترین ارتباط با نسل جوان را دارد. او جزو کسانیست که علاوه بر ثبت تصاویر از خط مقدم پشت جبهه و پشتیانی را هم خوب کار کرده است.
او در باره بهرام محمدیفرد نیز گفت که بهرام بسیار دلی عکاسی میکرد و هرگز خودش را سانسور نکرد، بطوریکه بخشی از عکسهایش هنوز امکان انتشار و نمایش ندارند.
«محمود مروتی» با معرفی صمدیان از او با عنوان یکی از فارغالتحصیلان هنرمند و نجیب عکاسی که سالها بهعنوان یک نورپرداز خبره در تلویزیون کار میکرد، با کتاب فرهنگ کوچک شاخههای عکاسی روی سن آمد و کوتاه توضیح داد که 130 تا 140 شاخه عکاسی در دنیا وجود دارد، ولی من در این کتاب که پایان نامه فوق لیسانسم بوده به معرفی ۹۰ شاخه عکاسی برتر پرداخته و ترجمه کردهام.
قبل از نمایش کلیپ کتاب عکس «نادر داودی عکاسی میکند» صمدیان از داودی به عنوان برادر و رفیق چهل سالهاش معرفی کرد و افزود، نادر از پدیدهها وعجایب روزگار است که علاوه بر عکاسی خلاقانهاش، طنز نهفته در کلام و تصویر را به خوبی میشناسد و از آن بهره میگیرد.
دبیر جشن تصویر سال بعد از پخش کلیپ کتاب عکسهای فوتبال «محمد فرنود» با عنوان «یک جام و میلیاردها چشم» به یاددشتهایی که یونس شکرخواه از جهانگیر کوثری، بهرام بیضایی، آیدین آغداشلو و مرتضی ممیز... در کتاب فرنود نوشته بودند اشاره کرد و برخی از آنها را خواند. سپس فرنود روی سن آمد و از چهل سال عکاسی و تمرکز روی عکاسی ورزشی و فوتبال با پرداختن به جام جهانیهای فرانسه، برزیل، مسکو، قطر و... صحبت کرد.